Content Viraal laten gaan. Hoe krijg je dat voor elkaar?

14 november 2020   |   door Admin   |   
Een reclamecampagne viraal laten gaan. Skill or Luck?

Hoe gaat content viraal op het internet? Dat is een vraag waar zelfs ervaren marketeers zich stuk op lopen tijdens brainstormsessies. Een mediastunt kunnen bedenken die hopen gratis media aandacht oplevert, of een stukje Native Advertising in de vorm van unieke content die een hoge mate van deelbaarheid heeft. Viraal gaan is gewild in de marketing. Maar is er een algoritme voor op te stellen? Het niet eenduidige antwoord: Ja en Nee.

Praktijkvoorbeeld


Circa 2 jaar geleden creeërde onze creative director dit stukje content. Het achterliggende doel? Just shits and giggles met als achterliggend motief het bekijken of wij hiermee viraal konden gaan als men zich er maar goed toe richt. Conclusie: ja! Met als zware kanttekeningen dat geluk en toeval in zulks geval altijd meespelen. Hoe krijgt het tractie? Ten eerste moet de content supersterk zijn. Zonder sterke content is er geen kiem. Maar het uitzetten van de content is even zo belangrijk. In welke kanalen "drop" je deze content. Waar heeft het kans momentum op te doen? Als toeval al zo'n grote rol speelt wil je niets liever als alle factoren in de hand te houden waar mogelijk.



Content is King - Luck Favors the Bold

We kunnen het niet vaak genoeg onderschrijven: Een goed begin begint met goede content. Maar wat is dat, goede content? En hoe stel je dat samen? 1 factor van belang die goed in de hand te houden is "bestede aandacht". Broed, werk uit, gooi weg is daarbij een belangrijke maar simpele benadering. Op elke mijlpaal van een succesvol idee geraken 99 tien-meter paaltjes in de vergetelheid. Daarmee komt men terecht op het concept van met 'brute kracht forceren'. Vaak proberen dwingt de mogelijkheid tot success af. Severe case of luck favors the bold so to speak.



Social Proofing bij Viral Content

Onderschat de kracht van Social Proofing niet. Het uitlokken tot een discussie of anderzins uitnodigen tot het geven van reacties kunnen zeer positief meewerken aan het succes van viral content. Probeer bijvoorbeeld maar eens een post op social media af te sluiten met een goeie vraag. Deze reacties geven weldegelijk waarde aan de post. Elke reactie vergroot namelijk de kans op een inktvlek effect. het lawine effect van momentum verzamelen met viral content.



Statistieken van een van de facebook pagina's van Nonstop Media



Mocht u op zoek zijn naar Unieke Content

Geen mediastunt is ons te gek. Wij kijken naar uw organisatie en spitsen daar een ludieke actie op toe of leveren een reeks one of a kind content aan met als doel massa verspreiding van uw merknaam of anderzins. Wij kijken graag verder met u hiernaar. Bel gerust met 06 38 28 07 67 of maak gebruik van ons contactformulier hieronder.

Laat Nonstop Media zoeken naar unieke marketingsopties op maat voor uw bedrijf