Dit is niet mijn
Lettertype

24 november 2020   |   door Mathijs Stel   |   
"Een lettertype is

hoe betekenis

er uit ziet."

Max Phillips
CENTER - SIGNAL TYPE FOUNDRY

Er zijn online nogal wat semi-gevatte, vaak intens belerige en bovenal zeer aan persoonlijke smaak gebonden lijstjes te vinden met welke lettertypen je als webdesigner, content schrijver of grafzerkkunstenaar beter achterwege kunt laten – nog voordat je aan een tekst begint. Dus toen mij gevraagd werd of ik een lekker gevat, wijs stukje met een persoonlijke touch over het weldadige misbruik van foute lettertypen wilde schrijven was ik direct enthousiast.

Slechte reclame bestaat niet, een slecht lettertype wel?

Niet dat ik er enig verstand van heb –dat heeft niemand over iets in deze reclamewereld; het gaat erom hoe je het gebrek aan kennis verhult-, maar het lijkt me interessant om samen met de lezer een korte reis te maken door de valkuilen van het font. Verandert de betekenis van een tekst met het lettertype? En hoe nauw moet je dat nemen? En kun je een afgrijselijk lettertype af en toe gebruiken in de geest van het adagium ‘dat er geen slechte reclame bestaat’?

Fonts met een chromosoom te veel

Jawel, Comic Sans MS. Staat in de volksmond nog altijd tot enig ander lettertype (of ‘font’) zoals de de jostiband tot elk ander orkest staat. Het produceert tekst zoals de band geluid produceert, maar prachtige poëzie of orgastische muziek er mee maken is onmogelijk. Het is evenwel niet ondenkbaar dat in deze ironische tijden met veel meta-content Comis Sans een comeback gaat maken. De Coen en Sander Show van radio 538 deed al enkele verwoede pogingen met hun ‘Comic Sans Dag’ (Een betere tussenweg is de doorgeëvolueerde variant van een Australische designer: Comic Neue. Of de jostiband in de nabije toekomst het Sydney Opera House gaat doen uitverkopen is dan weer zeer de vraag.


Oorlogsmonument te Geffen waar Comic Sans gebruikt werd. Foto's van dit monument gaan al jaren de hele wereld over via het Internet. Volledige verbazing en afgrijzen zijn verreweg de meest voorkomende reacties.


Upper Case lettertypes

In good old Microsoft WORD zijn er nog altijd een aantal lettertypen te vinden die uitsluitend bestaan uit hoofdletters(ook wel upper case genoemd). Het mag voor zich spreken dat deze te allen tijde vermeden dienen te worden in een reguliere tekst, zoals de vele varianten van het ‘stencil’ lettertype, dat oogt als de tekst op een vuurwerkproduct dat hysterisch hoopt te worden vergeleken met dynamiet. En hoewel het misschien minder vanzelfsprekend is laat ook dit tweede voorbeeld, goudy stout, zien dat deze rudimentaire typen ook als kopjes rampzalig zijn. Tenzij je je geschiedenisleraar op de middelbare school de indruk wil geven dat je verslag over de ‘glasnost’ stiekem een saloon is uit een Lucky Luke strip.

het Goudy Stout lettertype: "To boldly go where no type has gone before."


voorbeeld van het oh zo typische 'Stencil' lettertype



The best of the rest...

Na Comic Sans is er in de wijde online wereld een hoop te doen geweest over het Papyrus font. Dit lettertype staat dan ook met stip op de 2e plek van 's-werelds meest gehate fonts blacklist.

Dit is zo hoog opgelopen dat er zelfs een film is genaamd "Papyrus", waarin Ryan Gosling een grafisch vormgever speelt die getormenteerd wordt door het feit dat het papyrus font gebruikt werd voor het logo van de blockbuster movie Avatar. Waarvan akte.



Acteur Ryan Gossling in de film Papyrus



Met de pro's en vooral cons van het Papyrus lettertype gaan we je niet lastigvallen. Font snobisme is namelijk geen uitleg verschuldigd. Als een lettertype uit de gratie valt is er geen ommekeer meer mogelijk. You are the weakest link, goodbye.



Papyrus gebruikt bij het logo van de film Avatar



Er is zelfs een tegengeluid ontstaan metter jaren. David Kadavy trok ten strijde en klom in de pen om Papyrus en specifiek het gebruik hiervan bij het logo van Avatar door James Cameron te rechtvaardigen. Zelfs de filosofie werd niet geschuwd door de heer Kakady want uiteindelijk is de keuze van dit lettertype bij de film Avatar schijnbaar zelfs een onheilspelling aangaande onze cultuur an sich. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen! In ieder geval maakt het al heel lang veel tongen los en dit sluit aan bij onze aanvankelijke vraag: of slechte reclame bestaat? Laten we hierbij enkele tegenvragen stellen: Blijven irritante reclames minder goed hangen? Is 'bad publicity' not just publicity with extra steps? Joost mag het weten.



het boek 'In Defense of Papyrus' door David Kadavy
(red. Zien wij daar Comic Sans?)




Deze kat krabt de krullen van de tekst

Als uitsmijter tevens een absolute no-go: ‘Curlz’, tenzij je een 7-jarige uitbater bent van een kalligrafie- annex kapsalon. Misschien ook goed in te zetten als je een 'private-label' rip-off Barbiepoppen van Chinese makelij runt.

Het Curlz lettertype. Ga dit niet gebruiken tenzij je speelgoedontwikkelaar bent!




Tot slot:

“Dit is niet mijn lettertype” werd geschreven door Mathijs Stel, Periodiek blogt hij voor Nonstop Media en ook is hij actief als blogger op andere websites. Heeft u ook een paar goede SEO blogs nodig? Klop hieronder aan bij Nonstop Media via het contactformulier.

Nonstop media schrijft seo blogs in opdracht.

Informeer naar de mogelijkheden hieronder.